Friday, 21 November 2014

Masak Lemak Cili Padi Udang Sedap

Assalammualaikum and happy good day.

Hari ni tetiba ada mood pulak nak berkongsi resepi apa yang aku masak hari ni. Hehe. Aku suka sangat masakan ni sebab lemak2 pedas. Hehe. Ok, sembang banyak tak guna. Jom layan resepi.

Resepi udang masak lemak cili api

Bahan-bahan
1. 3 ulas bawang merah - kisar atau tumbuk
2. 3 ulas bawang putih - kisar atau tumbuk
3. Setengah inci halia - kisar atau tumbuk
4. 10-15 biji cili padi (kalau nak pedas letak banyak sikit) - kisar atau tumbuk
5. 2 inci kunyit hidup. Kalau tak ada pun takpe. Pakai je serbuk kunyit
6. Santan pekat
7. Udang sederhana besar
8. Serai dititik

Cara-cara
1. Kisar atau tumbuk bawang merah, bawang putih, halia, cili padi dan kunyit hidup.
2. Masukkan dalam periuk dan gaul dengan santan. Kalau pekat tambah dengan air. Kacau bagi sebati dan letakkan atas api.
3. Kacau sampai masak. Masak lemak ni kena kacau je selalu. Kalau tak kacau nanti naik minyak. Tak jadi masak lemak nanti.
4. Bila dah nak masak masukkan udang dan serai. Kacau lagi sampai udang dah masak dan tambahkan gula dan garam.
5. Tutup api. Siappp!!




No comments:

Post a comment