Thursday, 27 November 2014

Udang dan peria masak tempoyak

Assalammualaikum and happy good day.

Harini nak share lagi 1 resepi yang aku buat 2 hari lepas. Dulu aku tak suka makan tempoyak. Since aku dah kahwin dengan orang Pahang ni tetiba aku pun dah jadi suka. Hahaha. Jom layan resepi simple yg sedap ni. Serius sedap!

Bahan-bahan:
1. Peria (1 biji)
2. Udang ( 16 ekor)
3. Bawang merah (3 ulas)
4. Bawang putih (3 ulas)
5. Cili padi ( 8 biji. Kalau nak pedas boleh tambah lagi.)
6. 1 sudu tempoyak

Cara-cara:
1. Potong peria dan rendamkan bersama air garam untuk hilangkan pahit peria.
2.Tumbuk bawang merah, bawang putih dan cili padi sampai halus. Bila dah halus masukkan tempoyak 1 sudu. Tempoyak jangan banyak sangat. Nanti tak sedap. Tapi kalau orang yang suka tempoyak tu boleh juga nak letak banyak. Ikut selera la. Hehe.
3. Panaskan minyak dan masukkan bahan tumbuk tadi. Tumis sampai naik bau dan masukkan peria. Lepas rendam tu kena tos dan basuh dulu baru masukkan dalam kuali.
4. Kacau peria tadi dan masukkan udang. Gaul sehingga udang masak. Masukkan garam dan gula.
5. Rasa,tutup api dan siap dihidang! Hehe

Senang je kan resepi ni. Selamat mencuba!

No comments:

Post a comment